Lapsiperheen ravitsemus

Lapsiperheen ravitsemus -osiosta löydät ohjeita oikeanlaiseen ravitsemukseen koko perheelle.

Tiedemies: lapset vaurioituvat ilman lihaa

Julkaistu 29.07.2010, päivitetty 29.07.2010

Joidenkin mielestä liha on murha, toisten jättävät vihreät syömättä koska ne ovat kanin ruokaa. Nyt yhdysvaltain johtava ravitsemusasiantuntija väittää, että vanhemmat jotka kieltäytyvät antamasta lapselleen liharuokaa, toimivat epäeettisesti, uutisoi buzzle.com.


Professori Lindsay Allen Kalifornian yliopistosta sanoi, että lihan kieltäminen lapselta tämän tärkeimpään kasvuaikaan saattaa aiheuttaa lapselle pysyviä vaurioita. Allenin mukaan joitakin lihan sisältämiä ravintoaineita ei löydy mistään muusta ruoka-aineesta ja niitä on hyvin vaikea korvata herkässä iässä olevien ruokavalioon.

Allen oli erityisen kriittinen vanhemmista, jotka tyrkyttävät lapsilleen vegaanielämäntapaa, jossa kielletään maito, juusto, voi sekä lihatuotteet.

- Ei ole epäilystäkään siitä, etteivätkö vanhemmat toimisi epäeettisesti kasvattaessaan lapsistaan täysiä vegaaneja, hän kritisoi.

Allen antoi kritiikkiään sen jälkeen, kun hän tutkimuksissaan huomasi vain kahden lusikallisen lihaa päivittäin vaikuttavan köyhyydessä elävien afrikkalaislasten psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin oleellisesti. Kahden vuoden tutkimusjakson aikana lasten lihaskehitys lähes kaksinkertaistui ja heidän älyllisissä lahjoissaan tapahtui huimaa kehitystä. Lapsista tuli myös aktiivisempia, puheliaampia ja leikkisimpiä koulussa.

- Liha on monien mikroravintoaineiden, kuten sinkin, B12-vitamiinin, kalsiumin, raudan ja A-vitamiinin tiivistetty lähde, mitä ei pysty helposti korvaamaan pelkällä kasvisruoalla, hän totesi.

Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa tehdyissä tutkimuksissa on todettu ruokavalion, jossa ei ole maito- ja lihatuotteita vahingoittavan lapsen kehitystä. Hollantilasitutkijat huomasivat, että maito- ja lihatuotteiden syöminen sen jälkeen kun lapsi on täyttänyt 16-vuotta, on jo terveydellisesti liian myöhäistä.

Allenin mukaan aikuiset voivat välttää eläinperäisiä tuotteita, mikäli he syövät oikeita lisäravinteita, mutta kehittyvän lapsen kohdalla riski on hänen mukaansa liian suuri.

Vegetaristeja edustavat tahot ovat jo leimanneet Allenin väitteet ”täydeksi roskaksi” ja ”propangandaksi”, jolla halutaan vain edistää muun muassa Amerikan liha- ja maitotaloutta.

Lue lisää:
Lapsen kasvisruokavalio
Miten korvata maito ruoanvalmistuksessa
Näin koko perheesi syö terveellisesti
Älä anna pikkulapselle hunajaa - lue miksi!

Keskustele:
Mistä proteiineja kasvissyöjävauvan soseisiin?



Arvostele uutinen
3.0 (61 arvostelua)
Tämä uutinen antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa
Lukijoiden kommentit (42)
Piilota kommentit

Paprika (vieras)

03.08.2010 20:07

 

"Ja kohta joku vegaani tulee nillittämään että liha on murha ja maitokin myrkkyä; kertokaas miten 250e/kk ostat terveellistä luomu- tai pupunruokaa, niin että siitä syö kuusi? Ei kaikilla ole varaa syödä hyvin."

Kasvisperäistä proteiinia saa mm. linsseistä, erilaisista pavuista, täysjyväviljoista, pähkinöistä, siemenistä ja erilaisista soijatuotteista. Terveellinen kasvisruoka ei tule sen kalliimmaksi. Esim. soijarouhe on paljon halvempaa kuin jauheliha, ja yhdestä soijarouhepussista tekee monta ateriaa. Ohje edulliseen makaronilaatikkoon http://hedelma.vuodatus.net/blog/1792552

 


Jörgen (vieras)

03.08.2010 19:49

 

Mitä nämä mysteeriset tutkimukset "Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa" ovat? Entä miksi uutisessa ei ole mainittu asiansa osaavien tutkijoiden havaintoja aiheesta?

Vai voiko joku väittää uskovansa "asiantuntijaan" jonka tutkimusessa ensinnäkään ei edes ole verrokkiryhmää ja toisekseen annetaan aliravituille ihmisille lisää ruokaa ja sitten 'ihmetellään' positiivisia tuloksia? Niille olisi voinut antaa vaikka porkkanaa ja silläkin olisi havaittu positiivisia vaikutuksia. Älyllistä rehellisyyttä ihmiset, kiitos.

Asiansa osaava toimittaja olisi myös itse perehtynyt edes hetken aiheeseen ja huomannut, että vertaisarvioiduissa tutkimuksissa on saatu toisenlaisia tuloksia jo vuosikymmenten ajan.

 


Tuukka Simonen (vieras)

03.08.2010 11:37

 

Uutinen on VUODELTA 2005 ja väite "yhdysvaltain johtava ravintotutkija" on kyllä aivan tuulesta temmattu.

Ilmeisesti tämän uutisen kirjoittanut on elänyt pelkällä maissipuurolla vauvaiän.

Jos joku tutkii vauvoja, jotka vetävät pelkkää maissipuuroa joiden ruokavalioon lisätään lihaa, niin ONKO IHME ETTÄ SAADAAN JOTAIN POSITIIVISIA TULOKSIA?

Kuinka moni länsimaissa syöttää vauvoille pelkkää maissipuuroa? NIINPÄ. Mitkään tutkimukset länsimaisten vegevanhempien vauvoista eivät tue tätä maito- ja lihayhtiöiden propagandaa.

Tuo alkuperäinen tutkimus oli lihantuottajien rahalla tehty tarkoitushakuinen kasvissyönnin mollaustutkimus.

 


cectwitt (vieras)

02.08.2010 00:32

 

RXa7cQ srcmoovrgjsn, [url=http://wwvqedflbaeo.com/]wwvqedflbaeo[/url], [link=http://cdxcxwsfudma.com/]cdxcxwsfudma[/link], http://gkwwjilbqtne.com/

 


Sekasyöjä (vieras)

01.08.2010 18:42

 

Noh... kun vegaanien pennuista tulee vajaita niin eiköhän luonnonvalinta lopulta korjaa ne pois.

 


Sivu 1 / 9
1 2 3 4 5 6 7 8 9 » Viimeinen >
Kirjoita oma kommenttisi
Kommentti:
Nimimerkki:

Valitse tarkasteeksi "Hoito" (kohta 5)

Varmistus: