Lapsiperheen ravitsemus

Lapsiperheen ravitsemus -osiosta löydät ohjeita oikeanlaiseen ravitsemukseen koko perheelle.

Runsaalla transrasvojen käytöllä yhteys naisten hedelmättömyyteen

Julkaistu 22.01.2007, päivitetty 04.02.2010
Tulosta Lähetä ystävälle


Amerikkalaistutkimuksen mukaan runsas transrasvojen käyttö voi altistaa naisia hedelmättömyydelle. Transrasvat on perinteisesti yhdistetty sydäntauteihin ja tiettyihin syöpiin. Vastikään American Journal of Clinical Nutrition –lehdessä julkaistu tutkimus viittaisi niillä olevan yhteyttä myös naisten ovulaatio-ongelmista johtuvaan hedelmättömyyteen.

Tutkimuksen mukaan hedelmättömyyden riski oli yli kaksi kertaa yleisempää naisilla, joilla päivittäisestä energiasta kaksi prosenttia oli peräisin transrasvoista terveellisempien kertatyydyttymättömien rasvojen sijaan. Lisäksi jokainen parin prosentin lisäys transrasvojen kulutuksessa hiilihydraattien kustannuksella lisäsi hedelmättömyyden riskiä 73 prosentilla. Koska kyseinen tutkimus on ensimmäinen laatuaan, kaipaa se lisänäyttöä tuekseen.

Transrasvalähteitä ovat osittain kovetettua rasvaa sisältävät makeiset, leipomotuotteet, ranskalaiset perunat sekä liha- ja maitorasva. Teollisuus on vähentänyt transrasvojen käyttöä siitä lähtien kun niiden haitallisista terveysvaikutuksista on saatu tietoa. Suomalaiset saavatkin ravinnostaan transrasvoja varsin kohtuullisesti, noin gramman verran päivässä (0,5 % päivittäisestä energiasta). Yhdysvalloissa saanti on huomattavasti suurempaa, jopa kuusi grammaa päivässä.



Lähde: (American Journal of Clinical Nutrition 2007;85:231-237)




 


Arvostele uutinen
1.0 (1 arvostelua)
Tämä uutinen antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa
Lukijoiden kommentit (0)
Kirjoita oma kommenttisi
Kommentti:
Nimimerkki:

Valitse tarkasteeksi "Hyvinvointi" (kohta 2)

Varmistus: