Kärsitkö alhaisista D-vitamiinitasoista? Rasvamaksa vaanii
|
21.08.2011 |
D-vitamiini on erittäin tärkeä vitamiini ihmisen hyvinvoinnille. Perinteisesti D-vitamiinin tärkeimmiksi tehtäviksi on katsottu sen apu kalsiumin imeytymisessä ja kiinnittymisessä luustoon, sekä vaikutukset lapsen kasvuun ja motoriseen kehitykseen. Näiden hyötyjen lisäksi viimeaikaisissa...
Lue lisää »
|
|
Haluatko suojata vauvaasi sairauksilta varhaislapsuudessa? Käytä näitä raskausaikana!
|
10.08.2011 |
Omega-3-rasvahapoilla tiedetään olevan suotuisia vaikutuksia ihmisten terveydelle, sillä ne muun muassa ehkäisevät tulehduksia. Raskaana olevilla omega-3-rasvahappojen merkitys korostuu. Omega-3-rasvahapot vaikuttavat esimerkiksi sikiön näköaistin, sydämen ja aivojen kehitykseen, ja kaiken...
Lue lisää »
|
|
Sperman laatu voi parantua näillä antioksidanteilla
|
09.08.2011 |
Kahden australialaisyliopiston tekemässä tutkimuksessa on osoitettu, että ravinnosta saatavat antioksidantit voivat edistää ja ylläpitää miehen hedelmällisyyttä. Etenkin E-vitamiinilla ja beetakaroteenilla näytti tutkimusten perusteella olevan suotuisia vaikutuksia sperman...
Lue lisää »
|
|
Probioottiset vai tavalliset jogurtit? Kummat toimivat paremmin lasten ummetukseen
|
26.05.2011 |
Ruoansulatuksen edistämiseen tarkoitetut probioottiset jogurttituotteet eivät tuoreen Pediatrics-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan auta lasten ummetukseen yhtään sen paremmin kuin tavallisetkaan jogurtit. Aiheesta uutisoivat muun muassa Reuters ja WebMD.Tutkimuksen rahoittajana toimi...
Lue lisää »
|
|
Vauvan alhaiset D-vitamiinitasot altistavat vakavalle tulehdukselle
|
11.05.2011 |
Vastasyntyneen D-vitamiinitasot voivat kieliä vauvan riskistä sairastua tulevan vuoden aikana vakavaan tulehdustautiin, ilmenee tuoreesta tutkimuksesta. Tutkimus korostaakin jälleen kerran raskausajan D-vitamiinitasojen huolehtimisen tarpeutta.Alankomaissa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin,...
Lue lisää »
|
|
Ylipainoiset kärsivät usein tämän vitamiinin puutteesta
|
07.05.2011 |
Huomattava osa liikalihavista teini-ikäisistä saattaa kärsiä tuoreen tutkimuksen mukaan D-vitamiinin puutteesta. Tutkijoiden mukaan nyt pitäisikin selvittää, että voiko D-vitamiinitasojen nostamisella normaalitasolle auttaa ehkäisemään ylipainoon liittyviä terveysriskejä.Yhdysvalloissa...
Lue lisää »
|
|
Helpota laihtumista yllättävällä tavalla
|
05.05.2011 |
Vastikään julkaistun brittitutkimuksen mukaan maito on jopa urheilujuomia parempi palautusjuoma urheilusuorituksen jälkeen. Tuoreimman maitotutkimuksen perusteella urheilijoiden ohella myös laihduttajat hyötyvät maidosta.American Journal of Clinical Nutrition –lehdessä julkaistun...
Lue lisää »
|
|
Tuoreet hedelmät vs. 100-prosenttinen hedelmämehu - ovatko hyödyt samat?
|
23.04.2011 |
Hedelmät sisältävät runsaasti terveydelle hyödyllisiä ravinteita ja vitamiineja. Hedelmien ja kasvisten syöntiä korostetaankin suurimmassa osassa ravinto-oppaista ja suosituksista.Mutta voiko 100-prosenttisista hedelmämehuista saada samat hyödyt kuin ”oikeiden” hedelmien syönnistä?...
Lue lisää »
|
|
Äidin ruokavalio voi tehdä lapsesta lihavan
|
20.04.2011 |
Tuore tutkimus on osoittanut, että äidin raskaudenaikaisella ruokavaliolla voi olla erittäin suuri merkitys siihen, millainen riski kasvavalla lapsella on tulla lihavaksi.Southamptonin yliopistossa Iso-Britanniassa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin ensimmäistä kertaa, että äidin...
Lue lisää »
|
|
Älä ota aurinkoa D-vitamiinin takia - ihosyövät yleistyvät
|
13.04.2011 |
D-vitamiinin takia aurinkoa ei tarvitse ottaa, vaan riittävän määrän ultraviolettisäteilyä saa aurinkoisena kesäpäivänä ulkoillessa. Suomalaisten suosimissa lomakohteissa UV-indeksi voi olla jopa 12–14. Keväisen otsonikadon takia ultraviolettisäteilyn määrä saattaa tänä kesänä...
Lue lisää »
|
|
Näissä pähkinöissä on eniten antioksidantteja!
|
29.03.2011 |
Jos haluat varmistaa riittävän antioksidanttien saannin, kannattaa syödä saksanpähkinöitä. Ne ovat nimittäin tuoreen tutkimuksen mukaan pähkinöiden aatelia, ja päihittävät ominaisuuksillaan muut pähkinät mennen tullen ja palatessa.Antioksidantit ovat joko elimistön itsensä...
Lue lisää »
|
|
Voiko raskaana oleva käyttää margariineja, joihin lisätty A-vitamiinia?
|
29.03.2011 |
A-vitamiini ja sen esiaste karoteeni ovat rasvaliukoisia yhdisteitä, jotka vaikuttavat muun muassa ihon ja limakalvojen hyvinvointiin sekä näkökykyyn. Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan A-vitamiinin vähimmäistarpeeksi on määritelty miehillä 900 mikrogrammaa ja naisilla 800...
Lue lisää »
|
|
Pekaanipähkinät yllättävät terveyshyödyillään!
|
12.03.2011 |
Pekaanipähkinät ovat erittäin hyödyllisiä terveydelle, ilmenee tuoreesta amerikkalaistutkimuksesta. Loma Lindan yliopistossa Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan pekaanipähkinöiden luonnostaan sisältämät antioksidantit voivat parantaa sydämen terveyttä ja jopa ehkäistä...
Lue lisää »
|
|
Nainen: saathan riittävästi rautaa raskauden alkuvaiheessa?
|
09.03.2011 |
Leedsin yliopistossa Iso-Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan liian vähän rautaa raskauden alkuvaiheessa saavien naisten lasten paino on useimmiten alhainen. Yliopiston tutkijat muistuttavatkin naisia riittävän raudan saannin tarpeellisuudesta, sillä raudan tarve korostuu raskauden...
Lue lisää »
|
|
Tämän vitamiinin puute voi johtaa sperman kromosomipoikkeavuuksiin
|
02.03.2011 |
Raskautta suunnittelevien ja raskaana olevien naisten keskuudessa foolihapon tärkeys on yleisessä tiedossa. Foolihapon riittävän saannin tiedetään vähentävän raskausajan ongelmia ja suojaavan kehittyvää sikiötä jopa kehityshäiriöiltä. Mutta on foolihaposta hyötyä myös lapsen...
Lue lisää »
|
|
Popsi porkkanaa! Näytät viehättävämmältä
|
23.01.2011 |
Karotenoideja sisältävien kasvisten ja hedelmien nauttiminen on hyväksi terveyden lisäksi myös ulkonäölle, ilmenee eilen julkaistusta brittitutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan karotenoidit, joita saa esimerkiksi porkkanasta, persikasta ja paprikasta, saavat ihmisen ihon näyttämään...
Lue lisää »
|
|
Vauvan alhaiset D-vitamiinitasot ennustavat tulevia hengitystieinfektioita
|
03.01.2011 |
Vastasyntyneen vauvan D-vitamiinitasojen avulla voidaan mahdollisesti ennustaa hengitystieinfektioiden riskiä varhaislapsuudessa ja hengityksen vinkumisen todennäköisyyttä varhaisaikuisuudessa, ilmenee tuoreesta Harvad-tutkimuksesta, jotka julkaistaan Pediatrics –lehden tammikuun 2011...
Lue lisää »
|
|
Helpotus lapsen toistuviin mahakipuihin
|
26.12.2010 |
Päivittäin nautittu probioottiannos voi hyödyttää toiminnallisten vatsavaivojen aiheuttamista toistuvista mahakivuista kärsiviä lapsia, ilmenee vastikään julkaistusta italialaistutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan Lactobacillus rhamnosus GG –maitohappobakteerikanta, joka on tutkituin...
Lue lisää »
|
|
Terveen lapsen luut eivät tarvitse D-vitamiinilisiä
|
18.11.2010 |
D-vitamiinilisien antaminen terveelle lapselle, jolla on normaalit D-vitamiinitasot, on tuoreen Cochrane-katsauksen mukaan hyödytöntä. Katsauksesta ilmenee, että terveelle lapselle annetut D-vitamiinilisät eivät paranna luun tiheyttä lonkassa, lannerangassa, kyynärvarressa tai kehossa...
Lue lisää »
|
|
Omega-3-rasvahappojen merkitys raskauden aikana
|
25.10.2010 |
Omega-3-rasvahapot ovat ihmiselle välttämättömiä ravinteita, joiden saanti jää helposti täyttymättä, jos kala ei kuulu ruokavalioon vähintään kahdesti viikossa.Omega-3-rasvahappojen tiedetään tutkimusten perusteella ehkäisevän muun muassa sydän- ja verisuonitauteja, sekä torjuvan...
Lue lisää »
|