Oma helistin
Yhteistyössä
Videot
Lisäpalvelut
|
|
| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Siilineiti
|
Lähetetty: Ke Mar 07, 2007 9:13 pm Viestin aihe: Astmaatikot odottajat! |
|
|
Hei!
Kysäisin astmaatikoilta odottajilta tai ex-sellaisilta, että kuinka teillä on sujunut astman ja raskauden kanssa? Miten lääkitys, oletteko joutuneet esimerkiksi vaihtamaan?
Erityisesti jos on kokemusta/tietoa Flixotide diskus ja ventolinen diskus lääkityksistä.Onko kerrottu onko vaarallista maha-asukille tämä lääkitys?
Terveydenhoitaja ensimmäisellä neuvolakäynnillä ei uskonut olevan ongelmaa lääkityksen suhteen, mutta oli vähän niin epävarmaan se tieto että mielellään kuulisin lisää? Täytyy kyllä tietenkin kysäistä myös neuvolalääkäriltä asiaa.
Mutta tähän hätään,
Kiitos! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
hoc loco
|
Lähetetty: Ke Mar 07, 2007 10:11 pm Viestin aihe: |
|
|
Voit olla huoletta! Käyttämäsi astmalääkkeet ovat sikiölle täysin vaarattomia. Tärkeintä onkin nyt käyttää Flixotidea säännöllisesti, jotta oireet pysyisivät kurissa. Itse kärsin pahasta astmasta, jonka hoitotasapaino oli mitä oli Jännitin raskauden alkuvaiheessa suunnattomasti kevättä ja astma+allergiaoireiden pahenemista ja niin ei tapahtunutkaan vaan kaikki oireet helpottuivat! Ja niin valtaosalle (2/3) raskaanaolevista käykin!
Luotettavaa tietoa saat teratologisesta tietopalvelusta puh.09-47176500 (muistaakseni aamupäivisin). Sinne kannattaa soittaa, sieltä saa hyvää palvelua, joka on tarkoitettu juuri raskaana oleville lääkkeiden käyttäjille. Tai ainahan voi kysäistä myös apteekista...
T: Entinen vinkuhinku |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
amnukka
|
Lähetetty: Ke Mar 07, 2007 10:17 pm Viestin aihe: |
|
|
Lääkäri sanoi ainakin minulle, että nuo keuhkoihin imaistavat astmalääkkeet ovat lähes täsmälääkkeitä, joten niiden käyttö on raskaanakin sallittua, ja itseasiassa välttämätöntä, sillä on todella tärkeää, että astma on raskauden aikana hallinnassa. Itselläni on eri lääkkeet kuin sinulla, mutta erittäin luultavasti nuo sinunkin lääkkeesi ovat sallittuja. Kannattaa kuitenkin kysästä vielä lääkäriltä.
Ensimmäisen raskauden aikana lapsuuden astma puhkesi aika pahana uudelleen. Silloin oli tosi hankalaa, kun piti etsiä sopiva lääkitys, ja koko ajan pelotti, ettei vauva saa tarpeeksi happea, kun joka yö henki pihisi. Tässä nykyisessä raskaudessa on ollut paljon helpompaa, koska lääkitys oli valmiiksi kunnossa. Ehkä vähän tavallista useammin on henkeä vähän ahdistanut, mutta olen kyllä aina silloin ottanut hyvällä omalla tunnolla tuota avaavaa lääkettä. Olen kuullut, että joillain astma on jopa parantunut raskauden aikana.
Mukavaa, ja sujuvahengityksellistä odotusta!  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
gatito
|
Lähetetty: Ke Mar 07, 2007 10:59 pm Viestin aihe: |
|
|
| Minulla on astmalääkkeenä Singulair 10mg (tabletti). Se ei ainakaan vauvaan vaikuta. Lääkäri painotti kovasti, että tärkeää on, että astman hoitoa ei unohdeta raskauden aikana, ettei oireet pääse käsistä. Oma astma on onneksi aika lievänä ollut jo jonkin aikaa eikä ainakaan vielä ole villiintynyt raskaudestakaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Siilineiti
|
Lähetetty: To Mar 08, 2007 11:08 am Viestin aihe: |
|
|
Kiitos hirmuisesti vastauksista!
Tarkistan asian vielä tuolta tietopalvelulsta tai lääkäriltä mutta tämä auttoi kovasti tähän hetkeen, kiitos! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tinttu82
|
Lähetetty: To Mar 08, 2007 4:24 pm Viestin aihe: |
|
|
| Ja minä en oo päässy lääkärille pyynnöistä huolimatta astma kontrolliin. paha astma on, mutta kaikki vaan kohauttelee harteita kun kysyy. normi lääkityksenä ois flixotide, serevent ja singulair. nyt oon sitte ollu omin päin pelkällä flixotidella koko raskausajan. mulle eivät ainakaan synnärissä laita astmatippaa, koska kukaan oo siihen aiemminkaan puuttunu. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
gatito
|
Lähetetty: To Mar 08, 2007 4:33 pm Viestin aihe: |
|
|
| Tinttu82 kirjoitti: | | Ja minä en oo päässy lääkärille pyynnöistä huolimatta astma kontrolliin. paha astma on, mutta kaikki vaan kohauttelee harteita kun kysyy. normi lääkityksenä ois flixotide, serevent ja singulair. nyt oon sitte ollu omin päin pelkällä flixotidella koko raskausajan. mulle eivät ainakaan synnärissä laita astmatippaa, koska kukaan oo siihen aiemminkaan puuttunu. |
Tinttu82: Minun tapauksessa ainakin lääkäri sanoi, et singulairia ei ainakaan kannata lopettaa... Kannattaisko sunkin soittaa tonne tiedustelunumeroon? Tai laita tohon verkkolääkäreihin kysymys; siellä on joku farmaseuttikin vastailemassa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tinttu82
|
Lähetetty: To Mar 08, 2007 8:47 pm Viestin aihe: |
|
|
Gatito: No nyt alkaa oleen vähän jo "myöhästä" (rv30) tän odotuksen kanssa. Kiitos (ihan aidosti kiitos) kuitenki tiedosta seuraavan raskauden varalle. Tosiaan koitin alkuraskaudesta moneen kertaan pyytää lääkärille aikaa astman takia, just että ois saannu asian mukaiset ohjeet. jätin sitte "ylimääräiset" lääkkeet veke ja oon onneks ihan hyvin pärjänny tolla flixotidella.
Taitaa ainaskin täällä espoossa olla asenne, että astma on niin yleistä ettei siihen tarvii niin kiinnittää huomiota. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
gatito
|
Lähetetty: To Mar 08, 2007 9:01 pm Viestin aihe: |
|
|
| Tinttu82 kirjoitti: | Gatito: No nyt alkaa oleen vähän jo "myöhästä" (rv30) tän odotuksen kanssa. Kiitos (ihan aidosti kiitos) kuitenki tiedosta seuraavan raskauden varalle. Tosiaan koitin alkuraskaudesta moneen kertaan pyytää lääkärille aikaa astman takia, just että ois saannu asian mukaiset ohjeet. jätin sitte "ylimääräiset" lääkkeet veke ja oon onneks ihan hyvin pärjänny tolla flixotidella.
Taitaa ainaskin täällä espoossa olla asenne, että astma on niin yleistä ettei siihen tarvii niin kiinnittää huomiota. |
Sitä jotenkin ajattelee automaattisesti, että kaikki on samalla viivalla raskauden kanssa
Mä olen asunut niin kauan ulkomailla, että olen joutunut yksityisillä ramppaamaan ja kun vauva rupesi olemaan mielessä, niin keskustelin keuhkotautien erikoislääkärin ja gynegologin kanssa astmalääkityksestäni... Ja silloin jo ruvettiin seretideä ottamaan pois, ettei sitten olis ku singulair raskauden aikana (jos niin pystyy). |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|
|