Bristolin yliopistossa tehdyn
tutkimuksen mukaan omega-3-rasvahappoja sisältävien kala- ja
äyriäisruokien syönti raskaana on positiivinen asia - sananmukaisesti.
Nimittäin tutkimuksen mukaan kala- ja äyriäisruokien syönti kohottaa
masennusoireista kärsivien raskaana olevien naisten mieltä. Aiheesta
kertoi uutistoimisto Reuters.
Tutkimus julkaistiin Epidemiology-lehden
uusimmassa numerossa.
Bristolin yliopiston tutkijat havaitsivat, että alhaisten omega-3-rasvahappojen kulutuksella
ja masennusoireilla raskausaikana on selkeä yhteys.
Brittitutkimuksessa tarkasteltiin lähes 10 000 odottavaa naista. Sen
mukaan naisilla, jotka eivät syöneet ollenkaan kala- ja äyriäisruokia
oli jopa 50 prosenttia todennäköisemmin masennusoireita 32.
raskausviikolla verrattuna vähintään kolme omega-3-rikasta annosta
viikossa nauttiviin.
Reuters Health kertoo tutkijoiden arvelevan, että masennusoireiden
kohdalla avainasemassa ovat nimenomaan omega-3-rasvahapot, vaikkakin
heidän mukaan myös D-vitamiinilla ja jodilla masennusoireet voivat
lieventyä.
Raskaudenajan masennuksella voi tutkitusti olla huomattavia negatiivisia
vaikutuksia, kuten esimerkiksi lapsen kehityksen viivästyminen.
Raskausajan masennuksen on myös todettu kaksinkertaistavan ennenaikaisen
synnytyksen riskin.

















