Antamalla lapselle D-vitamiinia, voi alentaa lapsen riskiä sairastua tyypin 1 diabetekseen. Englantilaisen tutkimuksen mukaan lapset, jotka saivat D-vitamiinia, sairastuivat 30 % epätodennäköisemmin diabetekseen myöhemmällä iällä.
Tyypin 1 diabetes on yleinen Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa ja vuoteen 2010 mennessä uusien diabetes-tapausten määrän arvellaan kasvavan 40 %:lla.
Auringonvalolla on merkitystä
Suomalaislapsilla diabetesriski on 400-kertainen verrattuna esimerkiksi Venezuelalaislapsiin. Tämä johtuu auringonvalon määrästä - auringonvalo auttaa kehoa tuottamaan D-vitamiinia.
Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tyypin 1 diabetesta sairastavilla on kehossaan vähemmän D-vitamiinia kuin terveillä. Samoin on osoitettu, että diabetesta esiintyy enemmän maissa, joissa auringonvaloa on vähemmän.
Tohtori Victoria King toteaa, että "tarvitaan vielä paljon tutkimusta, ennen kuin konkreettinen yhteys D-vitamiinin ja tyypin 1 diabeteksen välillä voidaan vahvistaa."
Lähde: BBC News/Health
D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus 3-60-vuotiaille on 7,5 mikrogrammaa vuorokaudessa. Alle 3-vuotiaille lapsille, yli 60-vuotiaille sekä raskaana oleville ja imettäville saantisuositus on 10 mikrogrammaa vuorokaudessa. (KTL)
Lue lisää:
Lapsuustyypin eli tyypin 1 diabetes
Äidinmaidon vaikutukset
Ravinto turvaa leikki-ikäisen lapsen kasvun
Ruokailu kohdalleen

















